Of het nu om autosleutels gaat of om RDW-documenten: als autobedrijf heb je een kluis nodig die aan de eisen van RDW en BOVAG voldoet. In dit blog lees je welke eisen dit precies zijn en wat dit voor jouw bedrijf betekent. Ook vind je een handige link naar de beste RDW-kluizen van dit moment.
1. Officiële norm voor inbraakwerendheid (EN 14450)
Een RDW-kluis moet minimaal voldoen aan de Europese norm EN 14450 met Securitylevel 1 (S1). Het maakt daarbij niet uit of het een sleutelkast of een documentenkluis is. In beide gevallen geldt dezelfde norm. Om deze norm te krijgen, wordt de kluis in het laboratorium getest op inbraakwerendheid.
Tijdens de test wordt met brute kracht geprobeerd de kluis te forceren en te manipuleren. De mate van weerstand die de kluis hiertegen biedt, is bepalend voor welke norm die krijgt. Komt daar de norm 14450 (S1) uit voort? Dan weet je één ding zeker: de kluis is sterk als gewapend beton.
Wil je een RDW-kluis aanschaffen? Controleer dan altijd eerst of die minimaal over de inbraakwerende norm EN 14450 (S1) beschikt. Een hogere norm is ook prima. Zo voorkom je dat je met de beste bedoelingen een kluis aanschaft, maar vervolgens tijdens een controle problemen krijgt met de RDW. Dat die problemen niet mals zijn, lees je verderop in dit blog.
2. Verankerbaar in de vloer of muur
Een RDW-kluis moet verankerd kunnen worden in de vloer of de muur. En nee, een gipswandje telt niet, want dat ligt met twee klappen van een moker volledig aan diggelen. Het moet echt gaan om beton, anders telt het niet.
Door je RDW-kluis te verankeren, voorkom je dat dieven hem kunnen meenemen en elders openbreken. Voor dieven is dit een geliefde werkwijze, want het forceren van een kluis kan oorverdovend zijn - zeker als er een cirkelzaag of koevoet wordt gebruikt.
Je kunt je voorstellen dat een dief daar liever niet aan begint als die zich ‘s nachts in jouw bedrijfspand begeeft. Zeker niet als ook nog eens het alarm afgaat, omdat hij zonet heeft ingebroken.
Breekt een dief in en ontdekt die dat jouw RDW-kluis is verankerd? Dan is de kans dus groot dat hij het hazenpad kiest en op zoek gaat naar een makkelijkere prooi.
3. Gecertificeerd hang- en sluitwerk
Ook belangrijk als het om de normering tegen inbraak gaat: het hang- en sluitwerk. Om welk type slot dit gaat, kan per RDW-kluis verschillen. Sommige sleutelkluizen hebben een analoog sleutelslot, terwijl andere een elektronisch slot hebben. Er zijn ook kluizen met een biometrisch slot, zoals een vingerafdrukscanner, maar die zie je niet heel vaak.
Welk type slot er op de kluis zit, maakt in feite niet uit - zolang het maar een gecertificeerd slot is dat voldoet aan de Europese norm EN 14450 (S1). Een goed voorbeeld daarvan is het IMP klasse A-sleutelslot. Veel RDW-kluizen zijn daarmee uitgerust.
Goed om te weten: zolang een RDW-kluis aan de norm EN 14450 voldoet, is het hang- en sluitwerk sowieso op orde. Je hoeft je daar dan geen zorgen meer om te maken.
Wat gebeurt er als jouw kluis niet aan deze RDW-eisen voldoet?
Bewaar je autosleutels of RDW-documenten in een kluis die niet aan de eisen van RDW en BOVAG voldoet? Dan kan dat enorm vervelende gevolgen hebben:
- Je kunt de RDW-erkenning en BOVAG-lidmaatschap verliezen.
- Je kunt aansprakelijk worden gesteld in het geval van diefstal of misbruik van autosleutels of RDW-gegevens.
- Je loopt het risico dat verzekeraars niets uitkeren na een diefstal.
Een niet-gecertificeerde kluis levert dus zowel financiële, juridische als zakelijke risico’s op. En omdat RDW onaangekondigd controles kan uitvoeren, is dat risico groter dan je wellicht denkt.
Nieuwe RDW-kluis kopen? Bij Weloq vind je het meest complete assortiment
In onze webshop vind je het grootste aanbod kluizen en sleutelkasten die aan de eisen van RDW en BOVAG voldoen. Wij werken uitsluitend met de allerbeste fabrikanten, waardoor je verzekerd bent van een ijzersterke kluis. Benieuwd naar de opties? Bekijk al onze producten via de knop hieronder of laat je adviseren door onze expert.